Presiunea şi minunile ei


Câţi dintre noi nu luam de-a-gata toate lucrurile din jurul nostru? Uităm să gândim şi nu realizăm chestiile minore şi totuşi fantastice care se petrec chiar la picioarele noastre. Lecţia asta eu am învăţat-o recent în timpul unui voiaj de-al meu prin bucătărie.

Nu ştiu cum, dar din cer căzuse tocmai pe masa din bucătărie o farfurie plină de cartofi prăjiţi perfect făcuţi, nici prea moi nici prea carbonizaţi. Ca orice om normal care n-are niciun pic de respect pentru sănătatea proprie, am hotărât să mănânc acei cartofi lângă o cantinate imensă de ketchup. Singura problemă a fost că atunci când am deschis frigiderul, era doar un recipient aproape gol de sos de tomate. Am zis că mă mulţumesc şi cu atât, în ciuda faptului că sosul este mai sănătos.

Şi cum mă chinuiam eu să împrăştii toată substanţa roşie de consistenţă plasmatică m-a lovit un gând. Era cea mai incitantă chestie care mi se întâmplase toată ziua. Mi-am dat seama cum funcţionează fizica recipientului de ketchup.

La fabrică, masa plastică este modelată în forma ei specifică de ambalaj de sos de tomate. După cum ştiţi aceste pet-uri au capace şi sub capace există o gaură prin care se umple şi ulterior se goleşte recipientul de sos.   Flaconaşele se încarcă cu ketchup, după care recipientele se sigilează. Când ajung în casele noastre noi, evident, le deschidem. Ce se întâmplă mai departe? Să zicem că vrem să ne turnăm, ca în exemplul de mai sus, sos de tomate sau ketchup în farfurie. Întoarcem recipientul cu fundul în sus şi aşteptăm lichidul de consistenţă vâscoasă să curgă. Gravitaţia îşi face foarte bine treaba, dar nu suficient. Pentru că trăim în secolul vitezei şi nu avem răbdare să stăm după un sos să curgă 20 de minute folosim strângerea care cauzează presiune. Ce face această presiune? Să vă explic. În recipient există aer care înlocuieşte ketchup-ul care a fost deja dizlocat din masa sa anterioară. În momentul în care recipientul este întors cu fundul în sus ketchup-ul alunecă în direcţia opusă spre gaură. Aerul, în schimb, neavând pe unde să iasă se deplasează către spaţiul liber care se crează, înlocuind ketchup-ul. Când aerului nu-i mai ajunge spaţiul, se crează presiune. Aceasta face ca pereţii plastici să se extindă. Când pereţii plastici nu se mai pot extinde nici ei, cedează ce mai slabă parte a recipientului, capacul. Dar ce se întâmplă când capacul este deja desfăcut? Sosul de tomate acţionează ca un capac pentru recipient. Aerul vrea să iasă din cauza presiunii şi singurul lucru care îl împiedică este ketchup-ul. Sosul nefiind un capac tocmai bun, cedează,  iar aerul îl împinge afară cu aceiaşi intensitate cu care recipientul este strâns.

Nu că ar exista vreo logică în cele de mai sus, îţi testam răbdarea.

Felicitări! Ai citit până la capăt.

Lasă un răspuns

